PerPianoforte

PER PIANOFORTE WPROWADZENIE


Koncert "PER PIANOFORTE" to próba wskrzeszenia popularnych w ubiegłym wieku koncertów z udziałem kilku lub kilkunastu pianistów grających równocześnie na wielu fortepianach, a także przypomnienie oryginalnych kompozycji napisanych wprawdzie na jeden fortepian, ale wymagających większej ilości wykonawców.

Uwertura Rossiniego "Semiramida" została, na przykład przełożona przez Czernego w 1830 r. na 8 fortepianów i 32 ręce. Gottschalk, uczeń Berlioza, podjął się w 1863 r. wielofortepianowej transkrypcji innej uwertury Rossiniego - "Wilhelm Tell".

W.F.E. Bach komponując "Dreiblatt" na fortepian solo przewidział do jego wykonania aż trzech pianistów określając dokładnie... płeć wykonawców. Jak głosi dedykacjaa, utwór przeznaczony został dla "gentelmana" i dwóch "mademoiselles".

Rachmaninow, komponując swój "Romance" na fortepian solo w 1890 r. przewidział do jego wykonania również trzech pianistów. Może dlatego, kilka lat później, przekomponował go na fortepian i orkiesttrę, i zmieniając tonację z a-moll na c-moll wstawił jako część środkową do swojego II-go koncertu fortepianowego.

Z inicjatywy Fundacji Sztuki Dziecka prof. Juliusz Borzym opracował "Mazura" ze "Straszego Dworu" St. Moniuszki na 10 fortepianów.

Znany i popularny na obu półkulach "Marsz Uroczysty" Sousa skomponował na orkiestrę dętą. Marsz ten opracowano na 10 fortepianów i wykonano w tej wersji w Cornegie Hall, w Nowym Jorku w 1953 r. z okazji 100-lecia firmy fortepianowej "Steinway and Sons". W koncercie tym brał udział prof. Eugene List, znany w Polsce jako juror konkursów chopinowskich, gorący orędownik i organizator koncertów "monstre".

Na jego to prośbę kompozytor związany z Eastman School of Music p. Richard Blackford przygotował w 1984 r. partyturę "Cwałowania Walkirii" Wagnera na 8 fortepianów i perkusję. Koncert odbył się rok później z okazji jubileuszu Eastman School, a niżej podpisany miał okazję wziąć w nim udział.

Moja kompozycja "Music for Two" także powstała z inspiracji prof. E.Lista i często była wykonywana na tzw. koncertach "monstre".

Wszystkie materiały nutowe utworów koncertu "PER PIANOFORTE" otrzymaliśmy z fundacji im. Lista za pośrednictwem byÉych uczniów profesora - Nancy Bachus z Cleveland State University i Cary Levisa z Georgia University z Atlanty oraz z prywatnych zbiorów red. Jana Webera.

Andrzej Dutkiewicz



[ WPROWADZENIE ] - [ PROGRAM ] - [ WYKONAWCY ] - [ KATEDRA ] - [ HISTORIA ]



www.ddg.com.pl - art, culture and information society
WELCOME | TABLE OF CONTENTS | COPYRIGHT © 1995-7. ALL RIGHTS RESERVED